جشنواره تئاتر فجر و سوال هایی که همیشه سوال می‌ماند / از عدم ارائه آمار تا حواشی همیشگی پوستر – سامانه میثاق مهر

تفاهم‌نامه جام جهانی کشتی آزاد بین استاندار کرمانشاه و رسول خادم – سامانه میثاق مهر
دی 28, 1395
قیمت مسکن در سال جاری ۸ درصد رشد کرد – سامانه میثاق مهر
دی 28, 1395

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی از ۱ بمهن ماه کار خود را آغاز می کند که همچنان چگونگی برگزاری آن از سوی بسیاری از هنرمندان و منتقدین جای بحث دارد.

این چالش و بحث تا جایی جدی بوده که در آخرین نشست خبری جشنواره، جلسه از ساعت ۱۱ تا عصر آن روز ادامه داشت و در آخر هم منتقدین با عدم رضایت سالن مجموعه تئاتر شهر را ترک کردند.

یکی از اولین مشکلاتی که همواره جشنواره با آن روبرو بوده و هیچ وقت نتوانسته آن را حل کند موضوع اصلی نداشتن اسپانسر های مالی است. حامیانی که در راستای اشاعه این هنر می توانند تاثیری جدی داشته باشند.

این چالش بزرگ که همواره به صرف کردن بودجه دولتی انجامیده را باید از سوی کدام مرجع بررسی کرد؟ با دو سالانه شدن دبیری سعید اسدی امیدها برای یافتن اسپانسر بالا رفته و طبق صحبت های جسته گریخته قرار بر وجود حامیان مالی بود که در آخر مشخص شد باز هم جشنواره برای خرج های خود دست را در جیب بودجه دولتی فرو می برد.

چگونه و به چه دلیل مهم ترین رویداد نمایشی کشور نمی تواند از حضور اسپانسرهای مالی بهره برده و در نگاهی دیگر به خصوصی سازی که همواره دولت به آن تاکید داشته دست پیدا کند. حال آنکه با اعلام دبیر اجرایی جشنواره مبلغ حدودی چهار میلیارد تومان هزینه جشنواره امسال خواهد شد. مبلغی که به هیچ عنوان در نحوه چگونگی تخصیص آن به گروه ها و روند اجرایی صحبتی به عمل نخواهد آمد.

عدم پاسخگویی و بیان اینکه این جشنواره دولتی است و من نمی توانم برخی چیزها را بگویم از سوی سعید اسدی دبیر جشنواره توپ را در زمین وزارت ارشاد می اندازد. اما همچنان وزارت ارشاد موضع خاصی نسبت به این اتفاق اتخاذ نکرده است.

مسئولین جشنواره طی سالیان متمادی همواره اصرار ویژه ای بر دعوت از بهترین های تئاتر جهان داشته و دارند اما در نهایت مخاطبان با آثاری روبرو می شوند که نشان می دهد مدیران عرصه نمایش کمی از خود این هنر فاصله گرفته و یا ذرق برق مدرنیته را نمادی از آثار برتر نمایشی می دانند.

امسال هم طبق معمول هر سال هیچ گونه توضیح خاصی نسبت به چگونگی انتخاب و دعوت از گروه ها بیان نشده و همچنان مسئولین بر بهترین بودن این گروه ها تاکید دارند. گروه هایی که بعضاً در جستجویی ساده در فضای اینترنت به خوبی سابقه آنها مشخص می شود.

کار به جایی کشیده که جشنواره ای با سی و پنج سال قدمت تنها افتخار یا به نوعی برگ برنده اش دعوت از یکی از بزرگان تئاتر جهان می شود. حال آنکه این بزرگان سالانه بارها به سفر های خارجی رفته و کلاس های آموزشی برگزار می کنند و آمدن آنها به این جشنواره (به عنوان مهم ترین رویداد نمایشی) عمل چندان ویژه ای نیست.

یکی دیگر از مشکلات تکراری و همیشگی جشنواره امسال بحث پوستر جشنواره است. پوستری که به وضوح برداشتی کاملاً سطحی از نمومه ای خارجی بوده و صدای اکثر اهالی طراحی پوستر را در آورده است. این اتفاق به هیچ عنوان تازه نبوده و جشنواره همواره در طراحی بدترین پوستر هنری سال ید طولایی دارد. این در حالی است که طراحی پوستر در ایران دارای نام هایی است که در جهان به نیکی یاد می شوند. نام هایی که تا به حال فرصت طراحی پوستر جشنواره تئاتر فجر را نداشته اند.

جشنواره تئاتر فجر که در گذشته کمی به تولید هم چشم داشت امسال به شکل اسکار در آمده و تنها به مرور آثار نمایشی می پردازد. جشنواره ای که می تواند با این هزینه بالا به راحتی چرخ تئاتر طی یکسال را به حرکت در آورد اما تمام تلاشش را می کند تا با دعوت از گروه های بین المللی نام بین المللی خود را رسیمت بخشد. بی آنکه توجه شود برای جشنواره های بین المللی مطرح جهان این صاحبان اثر هستند که به دنبال جشنواره می روند و نه جشنواره به دنبال صاحبان نمایش.

از طرفی بحثی که در نشست هم به وضوح به چشم می خورد عدم اطلاع رسانی درست جشنواره بود. جشنواره تئاتر فجر طی ماه های گذشته با ارسال خبرهای فراوان برای نشست هایش هیچ خبری باقی نگذاشته و برای کشاندن اهالی رسانه تنها اسامی داوران را در خفا نگه داشته است.

مورد اصلی مناقشه درخصوص عدم اطلاع رسانی درباره آثاری است که رد شده اند. این اتفاق که سالها در جشنواره فیلم جا افتاده هنوز از سوی مسئولین تئاتر فجر دیده نشده و هر سال به وجود حواشی فراوان می انجامد. عدم اطلاع رسانی که پیمان شریعتی دبیر اجرایی جشنواره هم در نشست خبری به ضعف در آن اشاره می کند. این در حالی است که آثار بخش مرور همگی پیش از این اجرای عموم داشته و بی شک مشکلات بازبینی و هیات نظارت نداشته اند.

جشنواره تئاتر فجر که بی شک باید آینه تمام نمای تئاتر در سال باشد، تبدیل به محلی شده که همواره حواشی آن از متنش قوی تر است. حواشی بیشماری که آن جشنواره را از یک اتفاق تولید محور تنها به محلی برای اجرای عموم جمعی آثار تبدیل کرده است.

جشنواره ای که تنها نگرانی این روزهایش همزمانی اختتامیه با اولین روز از جشنواره فیلم فجر است، تا مبادا اندک مخاطب خود را نیز در این روز از دست بدهد. جشنواره که با وجود هزینه ۴ میلیاردی همچنان دم از کمبود بودجه زده و مشخص نیست این مبلغ را چگونه و چطور برای ارتقای سطح تئاتر کشور هزینه می کند.

انتهای پیام/

[ad_2]

مطلب جشنواره تئاتر فجر و سوال هایی که همیشه سوال می‌ماند / از عدم ارائه آمار تا حواشی همیشگی پوستر ابتدا در این وبسایت منتشر شد.
[ad_1]