فیلمنامه و تکنیک خوب، رمز موفقیت انیمیشن‌ها – سامانه میثاق مهر

آبرویم را از سر راه نیاورده‌ام/ نمی‌خواهم بمانم، رضایتنامه‌ام را بدهند – سامانه میثاق مهر
بهمن 3, 1395
توجه به رویکردهای اجتماعی در اجرای طرح مسکن‌اجتماعی – سامانه میثاق مهر
بهمن 3, 1395

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، بهرام عظیمی در ابتدا با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه رویش یک از مهمترین جشنواره‌های کشور است، گفت: خیلی از هنرمندان علاقه دارند که در این جشنواره شرکت کنند.
 
کارگردان انیمیشن ماسوله با انتقاد از روحیه تدافعی در برابر داوری و انتقادها گفت: تا زمانی که نتوانیم نقص‌هایمان را قبول کرده و در جهت برطرف کردنش تلاشی نکنیم، به جایی نخواهیم رسید.
 
او با تاکید بر نقش مهم ایده و تکنیک در ساخت انیمیشن گفت: یکی از چیزهایی که یک انیمیشن را موفق می‌کند تکنیک است و متاسفانه در انیمیشن‌های امروزی تکنیک همان ابتدا لو می‌رود و از نظر تکنیک سطح بالایی را نداریم.
 
عظیمی که داوری چند جشنواره بین‌المللی را هم در کارنامه دارد درباره موفقیت انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره‌‌های بین‌المللی با توجه به تکنیک‌های ساده‌تر از سطح جهانی توضیح داد: گاهی داوران شیفته همین سادگی و پر قدرت بودن فیلم‌نامه می‌شوند و این باعث موفقیت می‌شود. البته این موضوع نباید باعث درجا زدن و غرور انیمیشن سازهای ما شود و خودشان را در همین سطح تکنیکی نگه دارند.
 
او درباره قضاوت و داوری در جشنواره‌ها گفت: معیار خروجی کار است و هیچ کس روی انیمیشن بر اساس ریاضتی که می‌کشید امتیاز نمی‌دهد و شما را ارزیابی نمی‌کند.
 
در ادامه امیر محمد دهستانی درباره معیارهای ارزیابی انیمیشن در جشنواره‌ها نیز توضیح داد: وقتی صحبت از داوری جشنواره فیلم موضوعی می‌شود باید فیلم در اولویت باشد نه موضوع. البته توجه به موضوع مهم است و باید کارشناسان متخصص آن نظر دهند اما اولویت باید همان فیلم باشد.
 
دهستانی با طرح این پرسش که به چه اثری انیمیشن گفته می‌شود، توضیح داد: یک مقوله مهم در انیمیشن رسانه خواستگی است. این بدان معناست که وقتی با یک ابزار کار می‌کنید و تکنیک می‌سازید، فیلم باید منحصر به انیمیشن باشد و نتوان با هنرهای دیگر آنرا ساخت.
 
او ادامه داد: ما انیمیشن  را به عنوان هنر هشتم می‌شناسیم و مستقل از سینماست. ما در خیلی از آثار انیمیشنی خوب حضور سینما را نمی‌بینیم و این معیار خیلی مهمی است.
 
این کارگردان انیمیشن با تاکید بر مهم بودن پیوند مباحث آکادمیک و هنری گفت: برخی می‌گویند هنرمند نباید مطالعه کند تا خالص بماند. من این را انکار نمی‌کنم اما معتقدم این موضوع نیازمند نبوغ است که شاید از هر هزار نفر یک نفر بتواند چنین کند و باقی افراد نیازمند تحقیق و مطالعه و تجربه هستند و این ندیدن و ندانستن به ساخت انیمیشن ضربه می‌زند .
 
دهستانی در رابطه با اینکه در انیمیشن یک نرم افزار تنها یک ابزار است یا خیر، اظهار داشت: این حرف قابل بسط برای عموم نیست چرا که تکنیک کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شما باید یک نرم افزار را رام خود کنید چرا که با یک نرم افزار عادی هم با اطلاعات و دانش فنی بالا می‌توان خروجی‌های خیلی خوبی گرفت.
 
او در ادامه در توضیح چگونگی رسیدن به سطح استفاده خوب از ابزار گفت: ما باید در این رابطه با مفاهیم انیمیشن آشنا شویم. باید مخاطب را بشناسیم و خلق خودآگاه داشته باشیم. خلق خودآگاه تسلط بر امور است و کاری است که هر هنرمند و متخصصی به آن نیاز دارد و آنرا انجام می‌دهد و این موضوع برای انیمیشن در گستره رسانه، ضروری است.
 
دهستانی در با تاکید بر خلاقیت در انیمیشن‌سازی، آنرا به عنوان یک معیار مهم در نظر گرفت و اظهار داشت: سعی کنید از المان‌های تکراری در انیمیشن استفاده نکنید. در فضای انیمیشن امروز تکرار قاصدک و گل و مترسک دیگر جوابگو نیست.
 
گفتنی است چند انیمیشن برتر دنیا به انتخاب مدرسان این کارگاه به نمایش در آمد که از جمله آن می‌توان به second hand و honda اشاره کرد. پایان این جلسه به پرسش انیمیشن سازان جوان و مدرسان اختصاص یافت.
 
 
انتهای پیام/

[ad_2]

مطلب فیلمنامه و تکنیک خوب، رمز موفقیت انیمیشن‌ها ابتدا در این وبسایت منتشر شد.
[ad_1]