تقویت پیوند قصه‌گویی و فرآیندهای آموزشی، محیط‌های یادگیری را بانشاط می‌کند – سامانه میثاق مهر

می‌دانستیم الاهلی از کجا ضربه می‌زند/ بی‌تجربگی کار دستمان داد – سامانه میثاق مهر
اسفند 3, 1395
تحقق آرزوی تعطیلات زمستانه دانش آموزان/فعالان گردشگری چشم به تصویب دارند – سامانه میثاق مهر
اسفند 3, 1395

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سخنرانی
مدیرعامل کانون در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر دو
وجه مهم از ابعاد هنر قصه ‏گویی تاکید داشت که به اعتقاد وی می‌تواند در
دوام و پایداری آن در جوامع، نقش اساسی داشته باشد.

علیرضا حاجیان‌زاده
صبح روز اول اسفند ۱۳۹۵ در جمع برترین قصه‌گویان ایرانی و خارجی شرکت‌کننده
در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی «پیوند میان هنر قصه ‏گویی و آموزش و
پرورش» و «اهمیت هنر قصه‏ گویی از منظر مبانی اعتقادی» را دو وجه مهم این
هنر عنوان کرد و یادآور شد: در کنار این، مشاهده‏ ی کمبودها، نیازها و
الزام‌های امروز جامعه، ما را به این نقطه می ‏رساند که این گردهمایی و
نوزدهمین جشنواره‏ی بین‌المللی قصه‏گویی را نه تنها امری مبارک و دلگرم
کننده بدانیم، بلکه می‏تواند انگیزه‏ای باشد که در سال‌های پیش رو، این
مسیر را با گام‌هایی استوارتر ادامه دهیم، و جشنواره‏ را به جایگاهی والاتر
در جهان هدایت کنیم.

وی در تشریح وجه نخست تحلیل خود یعنی پیوند میان
هنر قصه‏گویی و آموزش و پرورش تاکید کرد: درفرهنگ ملت‌ها، داستان و
قصه‏گویی همواره یکی از ابزارهای مهم برای انتقال دانش، و مهارت‌های زندگی،
به نسل جدید بوده است و جادوی قصه‏گویی می‏تواند بسیاری از گزاره‏های
آموزشی که جز،  توصیف و انباشت دانش در ذهن فراگیران، کارکرد دیگری ندارند
را، به جملات و عباراتی تبدیل کند، که بر جان مخاطب می‏نشیند، او را به
خلاقیت و پرورش ذوق و اندیشه وا می‌دارد و در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان
کمک می‌کند.

به اعتقاد مدیرعامل کانون، هنر قصه‏گویی می‏تواند، محیط
یادگیری را با نشاط و لذت بخش کند و میان برنامه آموزشی و بهتر زیستن
انسان، پیوند و همبستگی ایجاد کند.

حاجیان‌زاده برای کامل کردن این
دیدگاه خود در عین حال به چند نکته دیگر هم اشاره کرد و یادآور شد:
قصه‌گویی می‌تواند رویه‏های آموزشی را به فرآیندهای جذاب و دوست داشتنی
برای مخاطب تبدیل کند و ضریب نفوذ مفاهیم آموزشی و پرورشی را در مخاطب
افزایش دهد و در نهایت تجربیات، دانش و مهارت‌های زندگی را، با
لذت‏بخش‏ترین و اثربخش‌ترین فرآیندها، به نسل آینده منتقل کند.

او معتقد
است جشنواره‏ها و رخدادهایی که به امر قصه‏گویی می پردازند، باید به دنبال
تقویت این پیوند و همبستگی میان هنر قصه‏گویی و فرآیندهای آموزشی و پرورشی
باشند چراکه قصه‏گویی می‏تواند بسیاری از نارسایی‌های نظام آموزش رسمی را
جبران کند و این هنر، در خود ظرفیت انتقال معانی و پیامهایی را دارد که چه
بسا در نظام متعارف آموزشی، و در سامان ارتباطی مبتنی بر آموزگار، کتاب
درسی و دانش‏آموز، با دشواری انجام می‌شود.
مدیرعامل کانون ادامه داد:
شاید اگر پای قصه و قصه‏گویی دوباره به مدارس  باز شود، و اگر همچون پیشینه
و سابقه‏ی فرهنگی و تمدنی، بار دیگر این هنر به کمک آموزگاران و نظام
آموزشی بیاید، تکرار تجربه‏ی آموزش و پرورشی، کارآتر و منسجم‏تر، چندان دور
از دسترس نباشد.

وجه دومی که به باور حاجیان‌زاده عزم دست‌اندرکاران را
برای اهتمام ویژه به هنر قصه‏گویی جزم کند، مبانی اعتقادی است. چراکه
بهترین قصه‏گوی عالم، کسی جز آفریننده‏ی این عالم نیست خداوندی که به صراحت
در کلام وحی خود از عبارت  «نحن نقص علیک احسن القصص» استفاده کرده. یعنی
بهترین مفاهیم و زیبا ترین مضامین را در قالب قصه‏ برای شما بیان می‌کنم.

مدیرعامل
کانون در جمع قصه‌گویان ایرانی و خارجی شرکت‌کننده در جشنواره که از روز
۲۷ بهمن در تهران آغاز شده بود، تصریح کرد: کلام وحی به غایت گویای این
نکته است که هنر قصه‏گویی، مبنایی اعتقادی دارد زیرا حضرت حق، خود را
«قصه‌گو‌» دانسته و به صراحت قصه‏ گویی با مضامین پر محتوا، زیبا و سازنده
را، هنری الهی دانسته است.

وی درباره‌ی اهمیت جشنواره بین‌المللی
قصه‌گویی نیز گفت: امروز، و در این فرصت، گردهم آمده‏ایم تا آیین پایانی
مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رویداد برجسته و ارزشمند ادبیات عامه را با عنوان
«نوزدهمین جشنواره‏ی بین‏المللی قصه‏گویی» برگزار کنیم، نیک می‌دانیم که
این اقدام، رخدادی است واجد اهمیت فراوان، و نشانه‏ای است از توجه به هنری
که شاید برخلاف برخی هنرها، بهره‏مند از چهره‏های سرشناس یا قراردادهای
کلان اقتصادی نباشد، اما  از نخستین روزهای کودکی، در زندگی بسیاری از
انسان‏ها حضور داشته و بخش قابل توجهی از ساختار و سازمان ذهنی آنها را شکل
داده است.

وی با  تقدیم مهربانی‌های قصه‌گو‌یان این جشنواره به همه
کودکان جهان، این رویداد فرهنگی را به مثابه تجلی و نمایش ابعاد این هنر در
سطوح بالای افکار عمومی، و جمع نخبگان حوزه‏ی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
دانست.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز ۱ اسفند ۱۳۹۵ با
معرفی برگزیدگان به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش
فکری کودکان و نوجوانان پایان داد.

انتهای پیام/

[ad_2]

مطلب تقویت پیوند قصه‌گویی و فرآیندهای آموزشی، محیط‌های یادگیری را بانشاط می‌کند ابتدا در این وبسایت منتشر شد.
[ad_1]